نماینده مریوان: آقای رییس جمهور تازه به فکر زندان و زندانیان افتاده​اید، نکند خواب دوستتان را دیده‌اید؟

مجلس - نماینده مریوان از جنجال‌سازی رییس جمهور برای بازدید از زندان اوین انتقاد کرد.

نطق میان دستور 1391/8/3

متن كامل نطق میان دستور امید كریمیان در صحن علنی مجلس

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و صلوات برمحمد و آل محمد و سلام و عرض ادب و احترام خدمت هیأت رئیسه محترم و همكاران عزیر و ارجمند و ملت شریف ایران .

ادامه مطلب را مطالعه فرمایید

نماینده مریوان: آقای رییس جمهور تازه به فکر زندان و زندانیان افتاده​اید، نکند خواب دوستتان را دیده‌اید؟

مجلس - نماینده مریوان از جنجال‌سازی رییس جمهور برای بازدید از زندان اوین انتقاد کرد.

نطق میان دستور 1391/8/3

متن كامل نطق میان دستور امید كریمیان در صحن علنی مجلس

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و صلوات برمحمد و آل محمد و سلام و عرض ادب و احترام خدمت هیأت رئیسه محترم و همكاران عزیر و ارجمند و ملت شریف ایران .

از حضور پر شور و بی­نظیر مردم فهیم شهرستانهای مریوان و سروآباد در نهمین دوره انتخابات  مجلس شورای اسلامی كه نشان از درایت آنها در پیگیری خواسته‌هایشان از راههای قانونی می‌باشد نهایت تشكر دارم. خداوند منان را شاكرم كه به یاری او و پشتیبانی مردم شریف، در این انتخابات توفیق حاصل نمودم با درك تمام محرومیتهایی كه سایه­ی آنرا بر تمامی ابعاد زندگی مردم احساس می‌كردم جهت احقاق حقوق و مطالبات بر حق و قانونی‌ ملت بر عهده بگیرم و در راستای رفع محرومیتها گامی درخور شما عزیزان بردارم. اكنون كه مرا برگزیده‌اید و شرف بر عهده گرفتن این مسئولیت خطیر را به بنده سپرده‌اید در پیشگاه خداوند بزرگ و شما مردم بزرگوار سوگند یاد می‌كنم كه هر چه در توان دارم كمافی‌السابق  در خدمتگذاری  به شما دریغ ننمایم.

به دلیل ضیق وقت و رعایت اختصار توجه شما همكاران عزیز وگرامی ، كارگزاران نظام ، مسئولان ذی ربط ، ملت بزرگوار از این جایگاه به چند مطلب ویژه و مسائل داخلی كشور و مشكلات استان كردستان خصوصا حوزه انتخابیه اینجانب (  شهرستانهای  مریوان و سروآباد ) جلب می نمایم.

 مسائل داخلی و ملی

گر چه مسائل و مشكلات اقتصادی از جمله تورم ، گرانی و بیكاری به كرات از طرف همكاران ، كارشناسان و مسئولان بعنوان محوری ترین و مهمترین مشكلات جامعه عنوان شده است، اما تا كم كردن و رفع نسبی مشكلات از طرق مختلف باید پیگیری ، رصد و بیان شود از آنجا كه تئوریهای اقتصادی وتجربه كشورهای توسعه یافته، نشان می دهد كه تحقق عدالت اقتصادی به عنوان یكی از الزامات توسعه یافتگی در گرو بكارگیری روشها و برنامه های علمی و كارشناسی است ،اكنون سوال اینجاست:

 آیا دولت محترم در طول عمر 7.5 ساله‌ی خود درآمد افسانه ای بیش از 525  میلیادر دلار حاصل از فروش نفت كه بیش از 50 درصد كل درآمد هزار میلیارد دلاری بعد از وقایع سال 57 را شامل می شود، با روش و برنامه علمی مدیریت نموده ؟

اگر پاسخ مثبت است چرا فاصله طبقاتی نسبت به گذشته افزایش یافته ؟

چرا بیكاری جوانان روز به روز بیشتر می شود؟ .

چرا تولیدگنندگان داخلی نسبت به ادامه فعالیت خود سست ومتزلزل  شده اند؟ .

چرا روز به روز ارزش پول ملی در برابر ارز خارجی و پول كشورهای جهان سومی چون عراق كاهش پیدا می كند؟

و دهها پرسش دیگر كه بدلیل نبود مجال كافی از بیان آن خودداری می شود .

 

بی برنامگی دولت به بحث های اقتصادی محدود نمی گردد :

براساس ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی مجلس، دولت می بایست حداکثر تا تاریخ پانزدهم آذر هر سال لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند متأسفانه دولت چند سالی است در زمینه ارائه لایحه بودجه  به مجلس کوتاهی کرده و به نوعی قانون گریزی داشته است.

دولت در ارائه لایحه بودجه سال 91 به مجلس، ۷۷ روز تأخیر داشته که این مسئله باعث شده تا بودجه با تأخیر تصویب و به وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی ابلاغ شود که با گذشت 150 روز از تاریخ تصویب بودجه در مجلس، هیچکدام از مراحل تأمین اعتبار طرح های عمرانی در استان ها اجرا نشده است و همین امر باعث شده تا بسیاری از طرح های عمرانی غیر فعال و معطل بماند.

با توجه به اینکه فصل کاری مناسب جهت اجرای عملیات اجرایی طرح های عمرانی در استان های غربی و شمالغرب کشور حداکثر ۷ ماه کاری است، بنابراین تخصیص اعتبارات عمرانی امسال برای استان های سردسیر پس از این مدت توجیه فنی و حقوقی نداشته و ویژگی ها و اصول بودجه از جمله سالانه بودن مخارج ، تعادل و انعطاف پذیری از بین رفته و در خوشبینانه ترین حالت، بهترین زمان برای هزینه کرد بودجه ۹۱، ماه های خرداد و تیر سال آینده است.

بی نظمی دولت در ارایه و اجرای بودجه های سنواتی بر خلاف ماده ۲۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه بوده و موجب پیش بینی نشدن نحوه نظارت بر هزینه ها و عدم تحقق اهداف پیش بینی شده در بودجه می شود که این مسئله زیان های اقتصادی بسیاری را متوجه تولید و عمران کشور می کند.

آقای رئیس جمهور در این مقطع حساس كنونی و به فرمایش رهبر معظم انقلاب كه بیش از هر زمان دیگر نیاز به تعامل و وحدت بین قواست ، جنجال رسانه ای برای بازدید از زندانها راه انداخته اید برای چیست؟ چرا در سفرهای استانی این كار را نكردید؟ پس از 7/5 سال از عمر دولت جنابعالی تازه به فكر زندانها و زندانیان افتادی ؟ نكند خواب دوستان را دیده ای یا برای طلب حلالیت است؟

 

اما مسائل استان كردستان

كردستان با وسعتی برابر28.235 كیلومتر مربع حدود1/7درصد از كل مساحت كشور را شامل شده و از این لحاظ چهاردهمین استان كشور محسوب می شود.

·         از لحاظ وسعت زمین كشاورزی هفتمین استان كشور و از لحاظ سطح زیر كشت دیم اولین استان كشور محسوب می شود0

·         سهم این استان از جنگل های ایران حدود 2/26در صد می باشد.

·         هفت درصد از آب های جاری كل كشور را  به خود اختصاص داده است.

·         از لحاظ ذخایر معادن ، با وجود 430.000.000 تن ذخایر معدنی از انواع مختلف كانسنگ ها و فلزات و انواع سنگهای زینتی گران قیمت كه از حیث ذخایر ، رتبه دوازدهم كشور را  دارا می باشد ، و همچنین با وجود 930.000 تن ذخیره باریت موجود در شهرستان مریوان از این حیث علاوه بر اینكه اولین استان كشور محسوب می شود ، بلكه در سطح خاورمیانه نیز از این لحاظ رتبه اول را به خود اختصاص داده است0 و با  توجه به وجود ذخایر 75.000.000 تن از انواع سنگ های تزیینی در این استان، از این لحاظ  نیز استان كردستان حائز رتبه اول در سطح كشور می باشد0

·         از لحاظ استخراج ذخایر معدنی ، با توجه به استخراج 8.500.000 تن در طول سال ، از این حیث دوازدهمین استان كشور محسوب می شود.

·         از لحاظ نیروی انسانی مستعد ، با توجه به وجود  نیروی انسانی جوان و تحصیل كرده ،  مجرب و با استعداد ، از این حیث ، متوسط نرخ  رشد سالیانه این شاخص( جمعیت فعال) در ده های گذشته در  كشور بطور میانگین در حدود 1/84در صد بوده است ، كه طی همین مدت رشد جمعیت فعال استان ، سالانه به طور متوسط حدود 3/18در صد افزایش یافته و بر این اساس  نرخ رشد عرضه نیروی كار، از نرخ رشد تقاضای نیروی كار، از متوسط سالیانه كشور 1/34در صد بیشتر بوده است ، كه این امر موجب افزایش نرخ بیكاری یا نیروی كار در استان كردستان شده است.

·         از لحاظ امنیتی ، با  توجه به شاخص های ضریب امنیتی در چند ساله اخیر ، اولین استان امن از لحاظ ضریب امنیتی در سطح استان های مرزی كشور محسوب می شود.

·         از لحاظ  بازرگانی خارجی ، با توجه به دارا بودن 230 كیلومتر مرز مشترك با عراق ، در چهار شهرستان بانه ، سقز ، مریوان ، سروآباد و یك گمرك رسمی و 3  بازارچه مرزی ، از لحاظ ارزش دلاری و وزنی در زمینه ترانزیت كالا در سطح كشور رتبه سوم و در زمینه صادرات كالا در گمركات مجاور با كشور عراق رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

 

 علی رغم تمام پتانسیل های مذکور و دهها استعداد دیگر ،استان كردستان در شاخص های مختلف اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی  در     رده های آخر استان های كشور قرار دارد طی سال های پس از انقلاب و همچنین به  دلیل شرایط جنگی و امنیتی حاكم بر این استان و طی سال های جنگ تحمیلی، این استان  با یك دهه تعطیلی و وقفه استفاده از اعتبارات تملك دارایی سرمایه ای(اعتبارات عمرانی) روبرو شد ، كه عامل مهمی در جهت عدم ایجاد عمران و آبادانی  در این استان بود ، و همین امر  بعنوان یك عامل بنیادی در عدم رشد  توسعه زیر بناهای عمران و آبادانی از یك طرف و توقف سرمایه گذاری در بخش های  عمومی و خصوصی  و از سوی دیگر عدم سرمایه گذاری بخش دولتی در این استان در نهایت باعث عدم ایجاد ساختار رشد زیرساخت های پیشرفت و توسعه این استان برای شروع برنامه های دوم و سوم و چهارم توسعه شدندالبته تلاش هایی در جهت توسعه و بهبود شاخص های اقتصادی و اجتماعی استان انجام شده است، كه تاثیرگذاربوده، اما عمقی  و كافی نبوده است0

به عنوان یك شاخص كلیدی می توان به درآمد سرانه اشاره كرد، كه بر اساس نتایج حساب های منطقه ای سال 1385 میزان درآمد  سرانه استان كردستان رتبه 29 را در كل كشور به خود اختصاص داده است. از طرف دیگر سهم استان كردستان ازكل تولید ناخالص داخلی كشور در سال 1385 كمتر از یك درصد بوده است، واز این لحاظ حائز رتبه 23 در  كل كشور است . و بر اساس آمارها ، استان كردستان در پایان سال 1388حدود27درصد از راه های اصلی و فرعی و روستایی  برخوردار بوده است. كه  میانگین كشوری از نظر برخورداری از این لحاظ  ، برابر56 درصد بوده ، كه از این حیث استان كردستان رتبه 29 را در كل كشور به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

 

 و اما مسائل مربوط به حوزه انتخابیه اینجانب


دولت نهم و دهم در ماههای پایانی عمرش در اداره امور كشور ، خارج اعتباراتی كه هر سال از محل اعتبارات استانی به شهرستانهای مریوان و سروآباد اختصاص یافته  و پروژه های سفر پر خیر و بركت مقام معظم رهبری به استان چرا نتوانسته است به آرزوهای دیرینه این دو شهرستان در اجرای پروژه های زیر كه اكثرا چزو مصوبات سفرهای استانی ایشان بوده  عمل نماید:

1.       تنها دریاچه آب شیرین ایران یعنی زریبار  دارد به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می شود ولی متأسفانه پس از قرنها  از ایجاد آن هنوز متولی خاصی ندارد.

2.       احداث راه اصلی مریوان - سنندج كه از طرح های مهر ماندگار دولت محترم است هنوز در نیمه راه قرار دارد

3.       احداث راه اصلی مریوان - سقز

4.       احداث راه اصلی مریوان  - بانه

5.       احداث راه اصلی سروآباد - كامیاران

6.       شروع عملیات اجرایی قطب گردشگری استان در مریوان

7.       احداث تونل اورامان

8.       احداث بیمارستان 32 تختخوابی سروآباد

9.       احداث منطقه ویژه اقتصادی مریوان

10.   احداث كنار گذر مریوان

11.   احداث كارخانه سیمان مریوان

12.   احداث تأسیسات و تصفیه خانه فاضلاب شهرهای مریوان و سروآباد

 

با اجرای مصوبه هیأت محترم دولت مبنی بر تعطیلی بازارچه های موقت مرزی و پی گیری بحث حریم امنیتی مرز و ایجاد ممنوعیتها و محدودیتهایی برای سكونت و كشاورزی و اشتغال در مناطق قرمز و زرد مجددا نگرانی معاش و گذران زندگی و عدم امنیت شغلی دامنگیر اهالی روستاهای مرزی شده است كه می طلبد با چاره اندیشی در راستای ایجاد مشاغل جایگزین و جبران خسارات وارده از تبدیل شدن این نگرانی ها به نارضایتی های اجتماعی پیشگیری نمود.